إكسل محاسب المبيعات النسخة المطورة ( شيت إكسل لتسجيل المبيعات وعرض التقارير )


خلال 35 ساعة عمل 

وبتفصيل أكثر من 500 سطر برمجي 
ومئات الكائنات البرمجية وتطويرا للاصدار الأول 
لبرنامج إكسل محاسب المبيعات 
الحمد لله الذي اعانني علي اتمام النسخة المطورة من البرنامج 
الحمد لله الذي وفقني وسدد خطاي في سبيل تنفيذ هدفي في تطوير النسخة 
تتميز هذه النسخة بإمكانية تشغيل واجهات برمجية لكافة مدخلات البرنامج ومخرجاته 
بما يسهل عملية التشغيل والحصول علي البيانات .. ،
ويضفي الطابع الاحترافي الذي 
يساعد في التشغيل بشكل سهل وبسيط للمستخدم العادي غير المحترف في الإكسل
لتحميل البرنامج 

رابط التحميل
مشاهدة الشرح علي اليوتيوب




Praise be to God through the 35-hour work detail more than 500 software line and hundreds of objects with code and a development of the first version of Excel accountant sales thank God who assisted on completion of the upgraded version of the software thank me which made me prosperous and paid my mistake in the implementation of the goals in the development version featuring this version can run software interfaces for all programme inputs and outputs in simplifies operation and data acquisition ... , And imparts professional who helps run a plain and simple for the average user is not 
professional in Excel

هناك 25 تعليقًا:

  1. شرح راااااااائع وبرنامج ممتاز جزاك الله كل خير مستر محمود

    ردحذف
  2. روعه يا استاااااز جد انك مبدع لو سمحت اعطيني ايميلك او فيسك انا من فلسطين وبدي مساعدتك

    ردحذف
    الردود
    1. جزاكم الله خيرا اخي الكريم
      cpa.mahmoud@yahoo.com

      حذف
  3. بس انتا بتشرح بسرعه

    ردحذف
    الردود
    1. فعلا اكتر من شخص علق علي المشكلة دي
      وانا مقتنع بيها في نفسي
      وحاولت اقللها في الفيديوهات اللاحقة
      يا ريت تقولي رايك

      حذف
    2. السلام عليك يا استاذ محمود الحقيقة انه مجهودك رائع جدا شكرا الك بس كنت بدي اسألك حول مشكلة التعريف لانه كل مرة بفتح البرناج بلاقي مشكلة حفظ الصنف بعد ادخاله بتطلعلي هاي الرسالة

      :'(run-time error '-2147352571(80020005
      could not set the value property type mis mush

      حذف
  4. السلام عليكم حاضرتك طلب منك مساعده في ارسال نماذج وكتب شرح كيفية البرمجة بالفيجول بيزك علي الاكسيل بحيث اوصل الي تصميم برنامج يطبع تقارير وممكن اعمل منه فاكس وخطاب وشكرا الاميل بتاعي fadl.zelog@gmail.com لو امكن المساعده اكون شاكرا لله ثم لحاضرتك

    ردحذف
    الردود
    1. وانا ايضا نفس المشكلة بالضبط ارجو الرد ضرورى

      حذف
  5. اخي الكريم فضل
    طباعة تقارير علي بيئة الإكسل لايتم بدون اضافات خاصة للبرنامج او ربما تدمج معه برنامج تقارير متخصص مثل الكاسبر والكريستال
    ارجو الرجوع لموضوع كتب ومراجع الاكسل

    ردحذف
  6. اشكرك اخى الكريم على تعليمنا من علمك الغالى
    اخوك فى الله ابراهيم عبدالمجيد محاسب قانونى مصرى الا اننى ارغب فى التعرف عليك للتزود من علمك
    وشكر ا لك
    موبيل 01116281081

    ردحذف
    الردود
    1. اتشرفت بيك اخي الكريم ابراهيم
      وبالطبع اتمني لو تتوطد صداقتنا

      حذف
  7. استاذ محمود انا اشكرك جدا على هذا المجهود العظيم بس كان عندي سؤال انا كل ما ادخل بيانات الصنف يظهرلي run time error الرجاء المساعدة في هذا الامر

    وشكرا

    ردحذف
    الردود
    1. صديقي العزيز عبد العزيز
      خطأ التشغيل في هه الشاشة
      ينتج ن ادخال فارغ لبيان الصنف
      ربما حدث اثناء مرحلة اختبارك للبرنامج
      الحل
      اما تنزيل نسخة جديدة من التطبيق واستخدامها
      او
      الغاء الواجهه
      ثم الإدخال بشكل يدوي في جدول بيانات الاصناف
      ثم اعادة تشغيل الواجهات
      ساعتها ستحل المشكلة
      وان لم
      ارجو مخاطبتي علي الخاص
      تحياتي

      حذف
  8. ستاذ محمود انا اشكرك جدا على هذا المجهود العظيم بس كان عندي سؤال انا كل ما ادخل بيانات الصنف يظهرلي run time error الرجاء المساعدة في هذا الامر

    وشكرا

    ردحذف
    الردود
    1. راجع هذا الفيديو
      http://www.youtube.com/watch?v=sjIcL9FIK0c&feature=g-all-u

      حذف
  9. بارك الله فيك مهندس محمود

    ردحذف
  10. بارك الله فيك يا أ / محمود بس عندى طلب عند حضرتك بالنسبة لرصيد الاصناف عند البيع مفروض الخزون بيقل او عند عمل فاتورة جديدة الرصيدفيه زيادة كنت عاوز اعرف الداله الخاصة بهذه المشكله

    شكرا

    ردحذف
  11. السلام عليك
    بعد التحيه الخاصة للاستاذ محمود احب ان اوجه لك شكري وتقديري العظيم علي المجهود الخاص من حضرتك لعمل هذة الفديوهات التي سهلت الكثير جدا من مستخدمي الاكسل وانا واحد شخصيا منهم افادتني كثير

    ردحذف
  12. السلام عليكم استا> محمود احب ان اشكرك كثيرا على المجهود الغير عادى بصراحه عندى استفسار بالنسبه ليومية المخازن عاوز شرح مفصل اكتر عن كيفية عمل المعادلات والترابط بينها بصورة مفصله لو تكرمت حضرتك وشكرا للمجهود الرائع

    ردحذف
  13. مشكور جزيلا بس انا عندى مشكلة ان البرنامج مش بيستوعب غير 20 صنف بس وانا عندى اكتر من 25 صنف ممكن حضرتك تفيدنى وشكرا جزيلا لمجهود حضرتك

    ردحذف
  14. الف شكر ليك يا دكتور محمود علي المجهود الغير عادي
    انا ارسلت الي حضرتك اميل عشان كنت عايز تطوير معين في البرنامج لمنشأتي
    وحاولت الاتصال بيك لو في امكانية للتواصل ده تليفوني 01020200106
    وربنا يوفقك ويعطيك دنيا وآخره

    ردحذف
  15. البرنامج فيه مشكلة فى دخل الاصناف بتظهر رساله run -time error 2147352571

    ردحذف
  16. أ.محمود عاوز أزود المناديب لأكتر من 10 أعمل أيه

    ردحذف
  17. ممكن حضرتك تضيف فئات مختلفة من ضرائب المبيعات

    ردحذف
  18. البرنامج فيه مشكلة فى دخل الاصناف بتظهر رساله run -time error 2147352571

    ردحذف

تحياتي / محمود حموده :- سيتم مراجعة هذا التعليق قبل نشره خلال الـ 24 ساعة القادمة